سخنی با نمایشگاه داران

اولین سخن

بسیار خوشحالیم که نتیجه بعد از بیش از سه دهه فعالیت در عرصه تولید و بیش از یک دهه حضور در عرصه تبلیغات، معرفی پلتفرم بازار مبل به اعضاء صنف مبلمان و ملت شریف ایران است. حوزه ای که بخش وسیعی از نیروی انسانی کشور را در حیطه خود دارد .قشری زحمت کش و هنرمند و خلاق که بنظر بنده نه تنها به حق خود نرسیده اند ، بلکه متاسفانه بدلایل مختلف از جمله حضور اخیر ابر فروشگاههای چند منظوره  با داشتن امکانات مالی و تبلیغاتی نامحدود سال به سال سفره خود را کوچک تر دیدند . اصولا در بازاری که ملاک بر توانائی و هنر در تولید نباشد و صرفاً و صرفاً تبلیغات آنهم از نوع گرانقیمت ترین آن کار کند، بی شک موتور آن  درست کار نخواهد کردکه حتی اگر در مرکز بازار باشی!

به همین دلیل نگارنده با سه دهه حضوردر امر تولید و اخذ دو تندیس بلوری و لوح تقدیر از دو نمایشگاه هوفکس و مدکس ، با آسیب شناسی دقیق این بازار سرانجام به این نتیجه برسم که عطای تولید را به لقایش ببخشم  و با خارج شدن از عرصه تولید ، شاید بتوانم خشم چندین ساله ام را با ایجاد پلتفرم بازار مبل در راستای گرفتن این حق صنفی برای همکاران قدیمم فروکش نمایم.همکارانی که بسیاری از آنان  همچون گذشته شان  صرفاً بصورت فیزیکی و کلاسیک روزانه کرکره نمایشگاه و کارگاه خود را بالا برده به امید آنکه شاید سفره امروز بهتر از دیروز شود غافل از آنکه بقول شاعر که گفته اگر فقط مثل گذشته عمل کنی قطعاً بیش از گذشته هم درو نخواهی کرد که من به آن اضافه می کنم  که اگر فقط مثل گذشته عمل کنی بمباران های تبلیغاتی رسانه ای اعم از محیطی و دیجیتال نخواهند گذاشت که همان مثل گذشته هم دست آورد داشته باشید. و اگر در گذشته صرفاً به پشتوانه مالی باعث می شد که بدنبال نمایشگاه بزرگتر با دکوراسیونی بهتر در منطقه ای بهتر باشیم ، امروزه کسانی بهره بیشتر می برند که بدنبال هر چه بیشتر دیده شدن در فضای مجازی هستند .

بنظر نمی رسد جایی برای مقایسه نمایشگاه های سنتی حتٌی از نوع بزرگترین و بهترین   با بازدید کنندگان انگشت شمار روزانه  با نمایشگاه مجازی با بازخورد روزانه چند هزار و ده هزار بماند . آنهم با صرف هزینه های غیر قابل مقایسه  .البته داشتن نمایشگاه برای فعٌالیت در این صنف امری ضروری است ولی اصرار به تجارت فقط به شیوه سنتی و گارد داشتن در مقابل استفاده از شیوه های نوین و رایج بنوعی خودزنی است.

ما در برنامه کوتاه مدت و میان مدت بدنبال رونق بازار بر اساس شایسته سالاری است  ودر بلند مدت اتصال درگاه به شبکه بین المللی و نمایش استعدادها و پتانسیل های داخلی به جهانیان است  که برنامه های مدوٌنی برای این موضوع وجود دارد که در زمان خود به سمع و نظر مردم خواهد رسید.طراحی سایت بازار مبل بر اساس شایسته سالاری بنا شده است چه بسا کسانی که در این حوزه حرفی برای گفتن ندارند خودبخود در این بستر حضور نخواهند داشت که ما هم چنین توصیه ای داریم . ما توصیه می کنیم به کسانی که اگر تاکنون بواسطه صرفا، پشتوانه مالی با استفاده از شبکه های تبلیغاتی  بدنبال تحمیل محصولات خود بودند در این بستر مشارکت نداشته باشند که قطعاً بازی را به سایر رقبا  حاضر در این بستر خواهند باخت. و توصیه اکید میکنیم که اگر در عرصه تولید در هریک از آیتم های ، کیفیت ساخت و یا زیبائی در طراحی  و یا هنر استفاده از پارچه و رنگ در ساخت وچیدمان و خلاقیت در استفاده از متریال های جدید و یا تولید ارزان ویا…. مدعی هستند ، حتما با تمام قدرت حضور داشته باشند .

ما در بازار مبل  چون نگاه سوداگرانه نداریم اساساً ثبت آگهی به هر تعداد رایگان است و در تمامی پکیج ها هیچ وجهی صرفاٌبابت ثبت آگهی دریافت نمیشود اما بدلایل مختلف به روز رسانی می بایست همراه با پرداخت وجه آنهم بشکل منطقی صورت پذیرد. یکی از دلایل اینکه نمیتواند  به روز رسانی رایگان باشد این است که آگهی دهندگان برای آنکه کالایشان بهتر دیده شود بطور مستمر اقدام به روز رسانی می نمایند و این خطر بسیار بزرگی برای محتوای سایت ایجاد می کند . در واقع مخاطب با حجم عظیمی از آگهی های تکراری مواجه خواهد شد! دومین دلیل اینکه ما برای پوشش هزینه های جاری و همچنین از آن مهمتر اجراء کمپین های تبلیغاتی و استفاده از تبلیغات محیطی  و سمعی بصری نیازمند این نوع مشارکت نمایشگاه داران و تولید کنندگان هستیم

بی تردید اعضاء هر صنفی در اموری با یکدیگر رقابت دارند ولی قطعاً در داشتن یک بازار واحد، مشترک المنافع هستند اساساً به همین جهت است که سرقفلی در بازار های فیزیکی تخصصی گرانقیمت ترند ، لذا داشتن یک بازار واحد مجازی تکلیف همه را روشن می کند چه نمایشگاه دار و تولید کننده و چه خریدار. در این راستا درخواست ما از شما این است ، ما را از پیشنهادات و انتقادات خود از طریق (تماس با ما) محروم نسازید و همراه ما در این همایش و نمایش صنفی باشید و با مشارکت، همدیگر را در شعار (یک هدف   یک صنف    یک بازار)همراهی کنیم، که قطعاً همان صاحبان ثروت در کمین اند که با گشوده شدن روزنه ای صرفاً سوداطلبانه و بدون داشتن هدفی خیرخواهانه و صرفاً کپی کارانه وارد عرصه شوند و با اهداف غیر صنفی خللی در این بازار ایجاد کنند  .

در عصر جدید با افزایش جمعیت و همراه با آن افزایش فرهنگ مصرف ، طبعاً برای پاسخ به این نیاز عرضه کنندگان کالاها و خدمات نیز افزایش یافته ،بطوریکه امروزه در رقابت تنگاتنگی برای معرفی کالا و خدمات خود با یکدیگر قرار گرفته اند . دیگرصرفاً فروش فیزیکی و ماندن در انتظار مشتری در فروشگاه های محلی، جوابگوی هزینه های سنگین، اعم از هزینه های پرسنلی و اجاره بها و .. نیست.امروزه فعالان عرصه تجارت برای موفقیت هرچه بیشتر ،لحظه به لحظه بدنبال پژوهش و تحقیق برای پیدا کردن ابزار هایی در راستای معرفی و شناساندن و دیده شدن خود هستند. متاسفانه در این کوران رقابت سخت و نفس گیر اعضاء اصناف مختلف برای تسخیر و در اختیار داشتن ویترینی مجازی با نمایشی فرا منطقه ای ، صنف مبلمان همچنان بصورت سنتی تمام نیرو و انرژی گزاف خود را صرف داشتن نمایشگاهی بزرگتر در منطقه ای به اصطلاح بهتر آنهم با مخاطبینی انگشت شمار و محلی می کنند!

ظاهرا صنف مبلمان بدلیل نبود بستری جامع و فراگیر و حرفه ایی  و و همچنین وجود مقاومت هایی از سوی آنان برای حضور در فضای مجازی از غافله این دستاورد قرن برای توسعه تجارت عقب مانده اند  لذا توجه فعالان این صنعت را به مقایسه دو فضای فیزیکی و مجازی موجود جلب میکنیم. برای روشن تر شدن موضوع ، نکاتی را در راستای مقایسه کاربردی فضای مجازی و واقعی در حوزه معماری داخلی و مبلمان ارائه میگردد:

عمده محدودیت های نمایشگاه فیزیکی عبارت است از :

1-محدودیت غیر قابل انکار نمایش برای مخاطبین حتی در بهترین و پر بازدید ترین اماکن (حتی بفرض قرار داشتن در ویترین نمایشگاه)

2-محدویت نشان دادن یک سازه مبلمانی با رنگ های مختلف اعم از پارچه و سازه(چوب و فلز)

3-همراه داشتن هزینه های بسیار سنگین

4-عدم امکان ساخت یک ابر فروشگاه ویا نمایشگاه برای حضور تمامی اعضاء صنف بعنوان بورس و بازار مبلمان کشور

5-محدودیت زمانی برای فروش

عمده محسنات فضای مجازی (سایت بازار مبل) در حوزه مبلمان برای نمایشگاه داران و تولید کنندگان:

1-امکان عملی در اختیار داشتن نامحدود فضای نمایشی

2-هزینه های غیر قابل مقایسه با فضای نمایشگاهی فیزیکی حتی در بالاترین مشارکت و حضور رایگان در مشارکت حداقلی

3-امکان نمایش هر نوع مبلمانی با تنوع رنگبندی پارچه و سازه

4- نمایش و بازخورد روزانه بیشمار فرا منطقه ای و کشوری و حتی جهانی( غیر قابل مقایسه با نمایشگاه فیزیکی)

5-امکان تقسیم بندی کالاها در نوع مصرف جهت سهولت و سرعت در دستیابی مصرف کننده

6-عدم وجود محدودیت زمانی برای بازدید و ارتباط با نمایشگاه دار و…..

اما در عین حال چند نکته را برای بهره وری هرچه بالاتر پیشنهاد میکنیم:

_ با حداکثر توان در سایت بازار مبل بعنوان پیشرو این صنعت مشارکت داشته باشید  که ما هم بتوانیم قدرتمند تر از روز قبل خود را به جامعه مصرف معرفی کنیم.

_ فقط به فقط از یک پلتفرم و سایت (سایت بازار مبل)حمایت کنید که وجود بازار های موازی احتمالی آینده چیزی بجز افزایش هزینه های مشارکت و سر در گمی مصرف کننده را بدنبال ندارد و همیشه شعار یک هدف   یک صنف و یک بازار را به یاد داشته باشیم همانطور که درگذشته در  دنیای فیزیکی و واقعی بدنبال حضور در مجتمع ها و بازار های تخصصی بدلیل حضور بیشتر بازدید کنندگان بودید قطعا در فضای مجازی نیز حضور در بازار تخصصی و واحد قطعا دستا آورد های فوق العاده ای خواهد داشت

_ مبلمان از جمله کالاهائی است که همچون اتومبیل و ملک نمیتوان صرفا اینترنتی خرید کرد لذا داشتن نمایشگاه  شرط لازم و واجب است و اساساً پلتفرم بازار مبل صرفاً از اشخاص حقوقی ( همچون نمایشگا ه داران ) آگهی می پذیرد و از پذیرش اشخاص حقیقی معذور است و ما در جای جای سایت به مصرف کننده توصیه کرده ایم که حتما از نمایشگاه و سازه مورد نظر از نزدیک بازدید بعمل آورند و سپس اقدام به خرید کنند.

ما به شما قول میدهیم فروش شما را افزایش و هزینه های شما را کاهش خواهیم داد.