تولیدکننده یا فروشنده، هردو یا هیچکدام

جوانان بسیار زیادی در ایران به دنبال پیدا کردن شغل مناسب هستند. برخی از افراد به شرکت‌های مختلف موجود در شهر خود مراجعه می‌کنند و بعد از بررسی رزومه در شغل مد نظر به فعالیت می‌پردازند. در این میان برخی از افراد دیگر برای شروع فعالیت‌های آزاد در زمینه فروش محصولات و وسایل مختلف اقدام می‌کنند. در نگاه اول هر فردی که در زمینه و در صنعت مبلمان فعالیت می‌کند درآمد بسیار بالایی خواهد داشت. بعد از بررسی‌های متعدد و بعد از بررسی آسیب شناسی بازار مبل ایران به این نتیجه خواهیم رسید که آیا این شغل مناسب ما می‌باشد یا خیر؟ با در نظر گرفتن چنین اطلاعاتی بعد از بررسی آنها می‌توانید برای بازگشایی نمایشگاه مبلمان خود اقدام نمایید. شناخت چنین آسیب‌هایی در بازار مبل می‌تواند به شما در رشد فردی و فعالیت تان در این زمینه کمک کند.

آسیب شناسی بازار مبل ایران

آسیب شناسی بازار مبل از نظر تولید کنندگان و صادر کنندگان

اگر قصد دارید آسیب شناسی بازار مبل را بیشتر مورد بررسی قرار دهید، باید ابتدا بدانید که شما قصد فروشندگی مبل را دارید یا قصد دارید کارگاه تولید مبل راه اندازی کنید. افرادی که قصد تولید انواع مبلمان منزل و مبلمان اداری را بر عهده دارند باید در نظر داشته باشند که به عنوان تولید کننده، آسیب شناسی بازار مبل آنها متفاوت خواهد بود. آنها علاوه بر آنکه باید هزینه اجاره مغازه را بدهند باید هزینه اجاره کارگاه و موارد مختلف دیگر را نیز در نظر داشته باشند. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که عرضه کنندگان و یا فروشندگان تنها با خرید محصولات متنوع از کارگاه برای فروش آنها اقدام می‌کنند.

در دو حالت عنوان شده به دلیل عدم تطابق نرخ ارز با نرخ ریال می‌توانیم عنوان کنیم که هر دو گروه تولید کننده و عرضه کننده با اولین مشکلی که روبرو خواهند شد، تفاوت نرخ ارز در روزهای فعالیتشان است. این موضوع به دلیل پتانسیل صادرات محصول به کشور­های دیگر می­تواند درآمد بالایی را برای شما شامل شود.

آسیب شناسی صنعت مبلمان قبل و بعد از کرونا

آسیب شناسی بازار مبل ایران قبل و بعد از پاندمی کرونا

با شیوع ویروس کرونا میزان آسیب شناسی بازار مبل به بیشترین مقدار خود رسید. وضعیت نابسامان بازار و افزایش نرخ ارز از یک سو و ایجاد پاندمی کرونا، خانه نشین شدن افراد از سوی دیگر سبب افزایش آسیب بازار مبل شد. با افزایش بیماری کرونا در بین افراد و همه گیر شدن آن، بسیاری از مهمانی‌ها و دید و بازدیدها از بین رفت. به همین منظور افراد به خانه یکدیگر سری نمی‌زدند و تنها با تماس تلفنی برای احوالپرسی اقدام می‌کردند. با روی کار آمدن چنین موضوعی دو سال افراد برای خرید مبلمان اقدام نکردند.

از طرفی به دلیل خانه نشین شدن بسیاری از افراد مغازه‌ها بسته شد. مغازه داران باید هزینه اجاره مغازه را در این زمان پرداخت می‌کردند. به همین منظور روز به روز صنایع چوب و مبلمان به دلیل آنکه هزینه‌های مختلف را با نرخ دلار پرداخت می‌کردند، دچار ضرر شد. این موضوع هنوز هم به عنوان آسیب شناسی بازار مبل بعد از دوره پاندمی کرونا قابل مشاهده و ملموس است.

خرید اینترنتی و درک نیاز مشتری یکی از تهدید­های بازار

پس از دوره کرونا افراد زیادی برای خرید اینترنتی اقدام کردند. امروزه خرید اینترنتی جایگاه خود را به خرید حضوری برای افراد در شهرهای بزرگتر مانند تهران داده است. شاید کمی تعجب برانگیز باشد اما خرید اینترنتی یکی از بزرگترین موارد آسیب شناسی بازار مبل تا به امروز است. بسیاری از شرکت‌های تولید کننده و یا شرکت‌های صادر کننده مبلمان بر آن بودند تا با راه‌اندازی یک سایت اینترنتی برای فروش محصول خود اقدام کنند. مشتری پس از خرید محصول به دلیل عدم تطابق رنگ با تصویر و یا شکسته شدن قسمتی از مبلمان در اثر حمل و نقل و موارد مختلف دیگر محصول را پس می فرستاد. در نتیجه انتخاب مشتری در برخی از مواقع اشتباه بود و به دلیل عدم مشاوره موجود در خرید اینترنتی مشتری نمی‌توانست انتخاب مناسبی داشته باشد. این مورد یکی از تهدید­های بازار مبل است.

فروش کم در تعطیلات طولانی مانند نوروز

از جمله مهم‌ترین موارد آسیب ‌شناسی بازار مبل ایران آن است که در تعطیلات بزرگ و طولانی مدتی مانند عید نوروز و تعطیلات پشت سر هم، خرید و فروش مبلمان کم می‌شود. با کمتر شدن روند خرید از سوی مشتریان قطعاً فروشندگان و تولید کنندگان باید اجاره پرداخت نمایند. شما باید فرصت­های بازار قبل از عید را غنیمت بشمارید. همچنین به دلیل اهمیت بازار از زاویه حجم گردش مالی و تعداد شاغلین در این حوزه در این فصل، باید مزایای متعددی را به خریداران ارائه نمایید. این مورد به فروش بیشتر شما کمک خواهد کرد.

کمبود مشتریان بالقوه در صنعت تولید مبلمان

شرایط اقتصادی بازار وضعیت را وخیم‌تر می‌کند

در توضیحات موضوع آسیب شناسی بازار مبل باید به بزرگترین معضل و بزرگترین عامل ایجاد چنین آسیب‌هایی اشاره کنیم. مهمترین آسیب موجود شرایط اقتصادی نابسامان بازار خرید و فروش محصولات چوبی است. محصولات چوبی به دلیل آن که از مواد اولیه مرغوب تولید شده­­اند، هزینه بسیار بالایی را در بر دارند. با توجه به شرایط اقتصادی موجود و کاهش درآمدها، افراد بسیار زیادی که در سطح متوسط و ضعیف جامعه هستند، نمی‌توانند برای خرید مبلمان هر چند سال یکبار اقدام کنند. به دلیل وخامت شرایط اقتصادی موجود در بازار معمولاً تعداد افرادی که هر ساله توانایی خرید مبلمان را از دست می‌دهند نسبت به سال پیش بیشتر خواهند شد. این موضوع نشان دهنده میزان تورم در جامعه و شرایط اقتصادی نابسامان و متزلزل بازار است.

گرانی مواد اولیه یکی از مهمترین معضل‌های معرفی شده به عنوان موارد آسیب شناسی بازار مبل

بعد از درک مسئله آسیب شناسی بازار مبل قطعاً به این نتیجه می‌رسید که تولید کنندگان باید مواد اولیه نامرغوبی را استفاده کنند. در این حالت محصول کیفیت پایین‌تری داشته و در انتها خریدار هزینه معقول‌تری را برای خرید پرداخت می­کند. اعتراض مشتریان به قیمت بالای محصولات چوبی سبب شده است تا بسیاری از تولید کنندگان از محصولات نامرغوب استفاده کنند. چوب یکی از مهم‌ترین مواد اولیه مورد استفاده برای تهیه مبلمان است. هرچه چوب استفاده شده، روکش، فوم و … کیفیت بالاتری داشته باشند، قیمت آنها نیز بیشتر خواهد بود. تولید کننده فوق بدین منظور باید سود بسیار کمی را از خریدار دریافت کند تا خریداران هزینه هنگفتی را برای خرید محصول پرداخت نکنند. وجود واسطه‌های متعدد از تولید کننده تا مصرف کننده سبب می‌شود تا هر فرد برای دریافت سود مخصوص به خود اقدام نماید. همین موضوع سبب می‌شود تا هزینه نهایی یک محصول افزایش یابد.

گرانی مواد اولیه و وجود واسطه برای خرید محصول

کلام نهایی و نتیجه‌گیری

معرفی انواع آسیب شناسی صنعت مبلمان سبب می‌شود تا شما با در نظر گرفتن آسیب‌های مختلف این صنعت با دیدی بازتر و با راه حل‌های متنوع برای ایجاد شغل در صنعت مبلمان اقدام کنید. برای مثال می‌توانید در زمینه تولید از برترین و مرغوب‌ترین مواد اولیه استفاده کنید. به شرط آنکه بتوانید تولید کننده مواد اولیه اصلی را بیابید و واسطه‌های موجود را حذف کنید. از طرفی به دلیل کم شدن دید و بازدیدها در مراسم‌های مختلف بعد از کرونا و … ایرانیان و افراد در کشور­های دیگر از خرید مبلمان هر چند سال یکبار امتناع می‌ورزند. نه تنها این موارد بلکه موارد مختلفی در زمینه آسیب شناسی بازار مبل وجود دارد. شما به عنوان تولید کننده و صادر کننده محصول باید پس از بررسی و سنجیدن شرایط موجود برای فعالیت در این زمینه اقدام کنید.

منبع: https://www.linkedin.com/pulse/wooden-furniture-market-value-chain-analysis-business

 

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *